fredag 20 juli 2012

Glass på LCHF



Igår hade vi en fantastisk sommarlovsdag med mina fina brorsdöttrar. Dagen började med frukost och pyssel. Fortsatte med en kula glass på Lilla Glassfabriken, sedan lekplatsen och picknick i Västra Hamnen för att sedan åka hem igen och pyssla tills de hämtades av sin pappa.

Efter en sådan sommarlovsdag finns det egentligen bara ett möjligt blogginlägg att göra – GLASS!

Min erfarenhet av glassrecept är att de ofta är krångliga, först ska man koka något i grädde som ska sedan ska stå i minst en timme och sedan silas. Sen ska gräddkoket blandas med vispat ägg och sedan ska allt detta silas igen för att sedan sjudas i 15 min under KONSTANT omrörning för att sedan kylas i minst en timme, fast helst ett helt dygn. SEN är det dags för glassmaskinen… Det är alldeles för komplicerat för mig – något jag har vare sig tid eller tålamod för!

Här kommer några recept på enkel glass med inte så mycket socker i! Jag brukar frysa glassen i vanliga muffinsformar för jag tycker att det blir lagom munsbitar.

Mintchokladglassen är min favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar