fredag 6 juli 2012

Formbröd på LCHF





















Jaha, då tänkte jag ge mig in i bloggarvärlden! Känns förvånandsvärt nervöst och lite läskigt, men samtidigt spännande och roligt!

Jag får ofta frågor om recept, hälsa och träning antingen direkt från vänner och kollegor eller indirekt från min mans vänner och kollegor. Så jag tänkte att en blogg med recept och inspirerande bilder skulle vara ett bra sätt att nå ut till er alla! Jag kommer också att komma med lite hälso- och träningstips, men maten kommer att vara i centrum!

De flesta av er vet att jag följer LCHF, d.v.s. att jag undviker kolhydrater, men gärna äter naturliga fetter, detta färgar givetvis de recept jag kommer att lägga ut. Men det innebär inte att du som inte äter LCHF kan hitta något som du skulle kunna gilla. 

Min mat är smakrik, enkel att laga och snabbt framme på middagsbordet – något jag tror kan passa de flesta!

Jag börjar med en gamal goding som jag redan publicerat på min Facebooksida, grundreceptet kommer från bloggen 56kilo.se, men jag har ändrat det en del! 

Formbröd på LCHF



Ingredienser
3 dl mandelmjöl
4 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
2 msk pofiber
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
4 ägg
4 msk rapsolja
2 dl creme fraiche

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. 
Rör ihop alla torra ingredienser. Lägg sedan i ägg och creme fraiche och rör runt. Avsluta med rapsoljan. Klä en avlång brödform (1,5 l) med bakplåtspapper häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Jag gör dubbel sats och då fördubblas tiden i ugnen.

Jag styckfryser dem och plockar sedan efter behov.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar