fredag 17 augusti 2012

LCHF på jobbet - Resor






















Att resa när man är medveten om sin kost är alltid en utmaning. Jag tror att alla, oavsett vilken kostfilosofi de följer, kan vara överens om att flygplans- och flygplatsmat inte är ett under av näringsinnehåll. Dessutom är det snuskigt dyrt och för det mesta ganska äckligt. Mina jobbresor är sällan mer än tre övernattningar och då går det bra att ta med sig mat. Jag har vanligtvis med mig två kokta ägg, några smörgåsar med pålägg och några utan, en påse macadamianötter och körsbärstomater. 

Att ha med ett alternativ är viktigt för annars sitter man där – fast på Frankfurts flygplats i 8 timmar, och väntar på ett flyg som aldrig kommer, och till slut har man en jättelik macka med någon odefinierad röra i handen, som man egentligen inte alls tycker om eller vill ha! Det jävligaste av alltihop är att en äcklig macka och en sketen flaska vatten gärna går på 150 SEK!



Frukost: På de flesta europeiska hotell, förutom i Italien, serveras någon form av english breakfast, vilket är tacksamt för en LCHF:are. Då kan man alltid välja ost- och skinkpålägg, ägg och bacon och grönsaker. I Tyskland har de ofta också rökt lax. Jag undviker äggröra eftersom jag inte vet om man använt mjölk i den eller inte.

Tips1! Om det går – välj ett hotell med gym eller pool. Om det inte går, kolla upp en motionsrunda, på jogg.se, innan du åker, så blir det enklare att ge sig ut när du är på plats!

Tips2! Om du reser i Sverige och behöver ett mellanmål så har både Pressbyrån och Seven Eleven kokt ägg, ostskivor och keso med nötter och torkade bär (jag brukar plocka bort det mesta av bären). Se upp med den som har torkad frukt, det är dubbelt så mycket kolhydrater i den!

Tips3! Om du ändå måste handla mat på en flygplats så finns det ofta nötter och plastglas med körsbärstomater.

Tips 4! Undvik för allt i världen maten på flygplanen, om du inte flyger med Thai Air! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar