onsdag 1 augusti 2012

Solsemester med LCHF

Att semestra samtidigt som man har gjort specifika val om sin livsstil/diet är alltid en kompromiss. Man vill unna sig för att man är på semester, men man vill inte falla tillbaka i gamla vanor. I vissa länder, som Italien, är det svårt – frukosten är bara sötsaker och mycket av maten är baserad på pasta eller bröd. Kan man inte Italienska så är det ibland också svårt att kommunicera vad man vill ha och inte. I ett land som Thailand så spelar det inte någon roll – får man in fel eller inte blir mätt, på det man fick, så kan man alltid beställa in en rätt till. Om man ska ha full kontroll över sin kost så måste man laga den själv och det förtar ju lite av själva idén med att åka på semester. Här följer några tips att tänka på när man semestrar som kan hjälpa en när man kommer hem och ska in i rutinerna igen!


Frukost: Boka hotell med english breakfast, då finns alltid kokt ägg, ost, skinka, bacon och grönsaker. Om de har något riktigt fint bröd så brukar jag unna mig en liten bit. Jag undviker givetvis juice, frukt, vita bönor och alla sylter, men jag undviker också äggröra eftersom jag inte vet hur de gör den. 



Lunch: Jag väljer bland förrätterna, de är lagom stora för lunch om man också ska äta lagad middag. Sallader går ju också bra – så länge de inte är dränkta i någon sås eller dressing som jag inte vet vad den innehåller. Jag väljer sallader där jag själv kan välja hur mycket vinäger och olja som ska tillföras.























Middag: Välj ”rena” rätter som en köttbit, kycklingfilé eller fisk. Jag undviker grytor, dels för att jag inte gillar grytbitar så mycket, men också för att de ofta innehåller rotfrukter och socker. Var försiktig med färsrätter eftersom man ofta fyller ut dem med bröd eller skorpmjöl. Jag är också försiktig med sådant som marinerats, består marinaden av vin, kryddor, olivolja och vitlök så är det ju fritt fram även för mig, men om det innehåller smakförstärkande medel som aromater eller socker så tycker jag inte att det är så bra. Att jag är försiktig innebär att jag gärna testar en gång, men inte äter det hela semestern. 





















Efterrätt: Efterrätter undviker jag helst helt. Kan man få bär med vispgrädde så går ju det bra. På Cypern serveras ofta yoghurt med nötter och honung, vilket är ett bra alternativ om man ber att få honungen vid sidan om. 





















Dryck: Jag dricker vatten, rödvin, torrt vitt vin (i inte alltför stora mängder), all sorts sprit och tycker att det är problemfritt. Om man ska vara helt ärlig så är det jättegott med en riktigt kall öl när det är varmt så det är nog mitt vanligaste undantag på solsemestern. Sött vitt vin gillar jag inte så mycket och drinkar blir det bara i undantagsfall! 








































Allmänt: Om du har svårt att låta bli bröd, pommes, potatis o.s.v. be personalen att byta ut dem mot sallad. Be dem att lägga alla såser vid sidan om så att du kan bestämma hur mycket av dem som du vill ta. Jag undviker att ta flera rätter eftersom det ofta blir alldeles för mycket mat.

Undantag: Bestäm dig alltid innan vilka undantag du tänker göra. Det är mycket lättare att hålla sig till dem, eller åtminstone att inte avvika alltför mycket om man vet vilka regler som gäller innan man är i situationen. Det är givetvis du som bestämmer dina regler! 





















Träna: Boka ett hotell som har en lång strand att gå eller springa på, pool som går att träningssimma i och/eller gym. Så att det är lätt att upprätthålla träning eller, rent av, passa på att påbörja den! Gör det som passar dig, om det är en halvtimmes löpning eller promenad så är det bättre än att du låg och sov då!























Men det viktigaste - fokusera inte på det du inte gör, utan var stolt och nöjd med det du gör!

4 kommentarer:

  1. Tack för bra tips Elin! Riktigt kul och inspirerande att läsa din blogg, (hälsar Elisabeth) :)

    SvaraRadera
  2. Kul att höra! Resten av veckan kommer recept på mat från Cypern! :)

    SvaraRadera
  3. Låter o ser Jättegott ut <3
    Yoghurt med "din" Musli som Jag gjort
    tar Jag även när sockersuget "spökar"

    SvaraRadera