torsdag 25 oktober 2012

Halloween






















Om mindre än en vecka är det Halloween! Eftersom jag har spenderat delar av min barn- och ungdom i USA så har jag en riktig soft spot för Halloween. Som vuxen så tycker jag bättre om vårt sobra och eleganta sätt att fira och minnas våra döda, men jag kan också känna stor sympati för behovet att skoja med något som är svårt och som man förr var verkligt rädd för.

I skolan i USA började vi förberedelserna för Halloween långt i förväg. Vi fick åka ut till min lärares, Mrs. Guesswine's, gård och välja varsin pumpa. Sedan gröpte vi ur den och använde innehållet till olika läckerheter på den stora dagen, bl.a. så gjorde vi våra egna saltade pumpafrön. Innan det var dags för Halloween så var hela skolan dekorerad, med spindelnät, benrangel, fladdermöss, spöken, spindlar och läskiga häxor! Och matsalspersonalen hade verkligen gjort sig till och serverade bisarra saker som sceleton fingers, boiled eye balls och witches hair! Mycket uppskattat av en fantasifull sjuåring!

Sen kanske den fulla kassen med godis, efter att bara ha trick och treat:at hos välkända personer, var lite väl bra för sjuåringens mage. Men min favorit var alla glasskupongerna på den lokala glassbaren som serverade glass med en kvalitet och smak som helt enkelt inte fanns i Sverige då... Good times! :)

I veckan kommer lite Halloween-tips för den som vill fira med lite mindre socker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar