söndag 25 november 2012

LCHF-pepparkakor























Jag tycker att det har varit svårt att hitta något riktigt bra LCHF-recept på pepparkakor. De jag har provat blev lite ... hmm... svårtuggade, kanske är rätt ord och så smakade de för lite pepparkaka. Så jag har tagit fram min egen variant! De är inte krispiga som vanliga pepparkakor, men de är riktigt goda! :)


LCHF-pepparkakor

Ingredienser
1 dl mandelmjöl
100 g smör
2 msk farinsocker
4 msk sukrin
0,5 tsk ingefära
0,75 tsk kryddnejlika
1 tsk kardemumma
2 msk kanel
0,5 msk fiberhusk
4 msk kokosnötsmjöl
2 äggvitor

Gör så här
Smält smör, socker, sukrin och kryddor på låg värme under omrörning, det är klart när socker och sötning slutat knastra. Blanda mandelmjöl och fiberhusk i en skål och rör sedan ned i smörblandningen. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum och vänd sedan ner i smeten, blanda väl, men sluta innan det blir segt. Om det inte är helt utblandat så gör det inget - det blir gott ändå! Vänd till sist ned kokosmjölet. Gör till en rulle med hjälp av ett bakplåtspapper. Lägg ut en lagom tjock sträng, rulla ihop och tvinna sidorna på var sitt håll - färdigt! :) Låt degen vila över natt i kylskåp.











































Ta ut lagom stora bitar ur kylskåpet, degen blir svårhanterlig då den blir varm. Kavla till lagom tjocklek - jag gillar tunna pepparkakor. Ta ut pepparkakorna med mått. Det går också bra att skära rullen i tunna skivor om du har ont om tid, men då blir de lite tjockare! Grädda på 170 grader i ca 7 min. Var uppmärksam, pepparkakor är jättelätta att bränna så om din ugn är det minsta varmare än min så behöver du kortare tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar