söndag 30 december 2012

Elins LCHF-kraut (8 portioner)























Som ni kanske redan förstått så åker jag på jobbresor till Tyskland ibland. På en av dessa resor satt vi en kväll och åt grillat och med det serverades kraut. Det är kålsallad. Jag är mycket svag för all sorts kål, så jag frågade nyfiket hur den tillbereddes. De fem tyska herrarna i sällskapet stirrade oförstående på mig och sa "men Elin det är kraut?!". "Ehh, ja men hur gör man det?" undrade jag. "Men Elin DET ÄR KRAUT!". Jaha... ? 

Jag fick aldrig någon förklaring. Så det här är inte alls kraut, men ändå lite liknande och smaskigt. På sista tiden har jag börjat mikra den lite innan jag äter den och det blir krämigt och supergott!


LCHF-kraut






Ingredienser
700 g vitkål
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 msk vitvinsvinäger
2 msk salt
Svartpeppar

Gör så här
Finstrimla vitkålen, skölj och låt rinna av en stund. Lägg kålen i en stor bunke och blanda allt väl. Låt salladen stå ett par timmar innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar