söndag 13 januari 2013

Grytstek (ca 6 portioner)





















Som ni nog redan märkt, så har arbetsbelastningen på jobbet fått gå ut över "Fit på fett" en del. Det är tråkigt, men inte så mycket att göra åt. Det kommer nog att fortsätta så under våren, men jag kommer åtminstone att lägga ut ett inlägg i veckan och jag gläds varje dag åt alla som är inne och kollar på bloggen!

Grytsek är en sådan där praktisk husmanskostaktig mat, som blir rätt mycket mat och som man sätter igång och sedan får det stå och koka i en timme eller två!


Grytstek






Ingredienser

Grytstek
1 kg fransyska eller innanlår
50 g smör
3 st vitlök solo
2 st gul lök
150 g kålrot
1 lagerblad
2 msk oxfond
1,5 dl vatten


Sås
Sky från steken
1 dl vispgrädde
2 dl crème fraîche
Oxfond


Gör så här
Grytstek: Krydda köttet med salt och peppar och bryn det i en gryta. Lägg grönsakerna runt omkring. Häll över buljongen och lägg i lagerbladet. Koka upp och sänk sedan värmen. Låt småkoka tills köttet har en innertemperatur på 75°. I receptet stod det ca 2 timmar, så när min splitter nya termometer visade 75° efter en timme så vågade jag inte lita alls på det. Så jag hade den på i 1,5 och så råkade det bli lite torrt...

Sås: Om skyn i grytan är mer än 2,5 dl, så koka ner den till 2,5 dl. Tillsätt grädde och crème fraîche, koka upp. Smaka av med mer oxfond om det behövs.
Servera med valfri sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar