tisdag 12 februari 2013

Semlor (4 eller 8 stycken)




















Jaha, det blev ett semle-recept till slut ändå! Kanske lite i senaste laget, eller vad säger ni? Insåg att jag inte skulle hinna hitta på något nytt och fräscht och då tänkte jag att jag väntar till nästa år, men sen fick jag frågan från min svägerska och började leta och blev inspirerad så jag svängde ihop några efter jobbet - det är ju trots all fettisdag!

De blir väldigt stora och matiga, så om jag gjorde om dem skulle jag nog göra 8 stycken istället för fyra. Ursprungligen kommer det här receptet från Mariann Anderssons kokbok Baka med LCHF, men i vanlig ordning så har jag minskat stevian.

Semlor



Ingredienser
50 g osaltat smör
4 ägg
4 msk sukrin melis

1 knivsudd stevia
1 dl vispgrädde
1/2 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma

Gör så här
Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten. Blanda kokosnötsmjöl och fiberhusk med bakpulver och kardemumma och rör ner det i smeten. Låt svälla något. Rulla 4 fina runda bullar. Grädda i 175° cirka 25 minuter. Låt svalna helt, innan du lägger på mandelmassa och vispa grädde.


2 kommentarer: