söndag 29 september 2013

Skördefest!


Idag bjuder jag på skördefest! Familjen njuter av de sista värmande solstrålarna i mamma och pappas trädgård! 

Jag bjöd på Lenas pumpasoppa, kantarellpaj med västerbottensost, auberginesallad, lammkotletter och mandelpaj med kanderade äpplen! Jag får erkänna att barnen inte var störtförtjusta, men alla vuxna var mycket nöjda!

Skördefesten var länge en av de stora högtiderna i Sverige. I början av hösten fanns det mer mat än på resten av året och byn/familjen firade skörden genom en fest med överdåd av mat, mjöd och sprit. Det var nog rätt mycket av ett fylleslag! Veckan efter skördefesten fick dessutom tjänstefolket vara lediga samt säga upp eller skriva om kontrakt.

Kyrkan gillade inte skördefesten eftersom den var hednisk och efter att ha försökt, men inte lyckats, avskaffa den lade man istället in firandet av ärkeängeln Mikael den 29:e september - därför firar vi Mickelsmäss idag! :)









2 kommentarer:

  1. Vad mycket gott!
    Så du har liknande utbildning som jag, kul. :) Tyvärr jobbar jag inte inom den grafiska branschen längre (eller tyvärr ska jag inte säga för jag trivs jättebra med det jag gör nu).
    /Erika

    SvaraRadera
  2. Det är väl det viktigaste... att man trivs med det man gör - själv jobbar jag som projektledare nu för tiden! :)

    SvaraRadera